Wave & Freestyle Klitmöller (Krisit Himmelfärd)

En väldigt försenad post tyvärr!

Tänkte skriva ett väldigt försenat inlägg om tävlingen från Klitmöller. Vid Kristi Himmelfärd åkte vi ett gäng svenska ungdomar för att tävla i det lite kallare hawaii – Klitmöller, Danmark. Vi hade fått bidrag av VVK (Varbergs Vindsurfingklubb) , Peder Skrivares skola och framförallt SVF (Svenska Vindsurfingförbundet) för resan. Tack så mycket för stödet!
Jag, Ted och Rasmus kom ner en natt tidigare än Ron och Lucas. Jag hann därför få en dag med 4,5 och obefintliga vågor i Klitmöller innan tävlingen. Både Ted och Rasmus tyckte det såg för dåligt ut för att segla. Som tur var planade jag en hel del även om det var ganska kass surf. Lite skönt att få köra in grejorna i det danska vattnet innan tävlingen. Passade på att dinga nosen lite så den fick smaka på det danska saltet.

På fredagen samlades vi för skepparmöte i Nasahuset i Klitmöller. Vädret var sletet, klassiskt danskt surfväder. Grått, kallt och tack och lov även lite blåsigt. Jag hade med mig 3,7 4,0 och 4,5 till Klitmöller. Vinden tog i rätt bra och jag riggade både 4,5 och 4,0.
3,7 hade jag såklart glömt förlängare till… Hur som helst kom heatet och med ett överriggat segel gav jag mig ut för att möta min bror.

Heat 1Hade seglet och brädan väldigt långt upp i höjd. Tänkte det kunde vara bra ha höjd om man ville rida vågor. Tyvärr fick jag inga vågor och låg därför alldeles för långt upp i höjd för att domarna skulle se mig. Mycket korkat!! Var mycket besviken med detta heatet. Satte några fula framåtar men fick ingen vågridning alls.

Heat 2I mitt andra heat mötte jag Kenneth Danielsen aka Hanstholm/Klitmöllers kung. Jag visste ju att det skulle ta slut här. Det skulle behövas ett mirakel för att gå vidare.
Gick ändå ut med glatt humör i det iskalla vattnet och hoppades att jag skulle få några fina vågor att rida iallafall. Vågorna var knappt brösthöga, händerna var avdomnade och molnen hängde tunga över Klitmöller. Heatet började med att jag fick några sköna ridningar i dom små vågorna. Satte jag en helt okej framåt. Det var dom små detaljerna som gjorde detta heatet så roligt. Jag satte varenda slag. Jag ramla inte i vågridnignen. Efter att jag fått loopen och ett par vågridningar letade jag bara efter större, bättre vågor att rida och ramper att ladda bakåt på. Men jag fick inga bättre vågor….
…eller några bakåtramper. Och jag hamna i lä så jag inte ens kunde strandstarta på säkert en minut. MEN! Jag hade så roligt i början av heatet att det inte ens rörde mig att jag stod som ett fån och inte kunde strandstarta. Något som i vanliga fall kan psyka ner mig totalt!

Förlorade såklart mot Danielson men ändå kändes det som att denna tävlingen utveckade mig mycket som seglare. Nu vet jag bättre hur jag ska lägga upp mina heat. Hoppas nästa Wave/Freestyle i höst blir av så jag kan tävla igen i vårt grymma grannland.

Tack arrangörer, tävlande, VVK, PS, SVF och Klitmöller för tävlingen
Här kommer en dansk rapportering från tävlingen http://www.dbo.dk/?p=4272

/Eric S-700Bild

Kommentera

