Premiär år 2013!

Idag var det då dags för årspremiären på vattnet!Tur som jag har är jag ledig denna vecka ut innan jag börjar jobba, så jag tog mig tiden att åka ner till Varberg och Apelviken. Kom ner till viken runt tolv och tog det rätt lugnt, funderade på vilket segel jag skulle ta och åt lite. Efter att ha krängt på mig ett x antal lager neopren begav jag mig iallafall ut på vattnet runt ett. Jag körde 3,7 och hade fint tryck i seglet, det var perfekt! Nått som å andra sidan inte var lika perfekt, kände jag efter 10 sekunders planing, var handskar. Det är ett elände med handskar! Jag kom på varför jag hatar att segla på vintern och kände krampen öka i omfattning. :p Efter att ha krigat mig genom några repor med handskar på tog jag av mig dom och märkte att det faktiskt gick att segla utan! Den strålande solen och den höga temperaturen i luften gjorde det uthärdligt, man fick se till att hålla sig på brädan och inte i vattnet bara. Genast blev min vågridning flera steg bättre! Det kändes rätt flaxigt och man såg framför sig hur fult det måste sett ut från land, men efter ett tag blev vågridningen helt okej. Fick en riktigt fin läppträff på en stor våg som gjorde denna dagen! Tänk att man kunde få ett så här fint surf i januari med sol, lagom med vind och grym vinkel. Inte illa, detta blir nog ett bra surfår!🙂

/Eric S-700

Kommentera

