Åsa och Feskebäck

Hallå!

Som vanligt har jag var lat och smäller därför ihop två inlägg. I fredags skulle jag för första gången segla det legendariska spottet Åsa, som dessutom är mitt närmaste vågspot. Efter mycket krångel och en resa ner till Varberg för att hämta min bräda var jag i alla fall framme. Per, pappas kompis hade åkt hela vägen från Stockholm för att surfa i Åsa! Jag snackade med honom och han sa att ”vridet” inte hade kommit än. Jag pustade ut eftersom jag inte hade missat nått episkt surf. I Varberg hade nämligen vridet från sydväst till väst redan kommit så jag fruktade att jag skulle missa all bra segling. Efter några minuter kom en brutal regnskur och regnet fortsatte i säkert en halvtimme. När regnet hade försvunnit hade även vinden det. Folk gick upp ur vattnet och det kändes som att alla skulle åka hem. Den lilla vind som fanns kvar hade i alla fall vridit på väst så vinkeln var bättre nu. Jag hade redan bestämt mig. Jag skulle ut. Efter allt krångel för att komma dit tänkte jag inte bara åka hem. Jag gick ut och var själv på vattnet. Hade rätt dåligt drag i 4,5:an. Höjdade och guppade mest hela tiden. Efter 5 minuter var jag framme där vågerna bröt. Det var inga monster direkt… Efter 15 minuter på vattnet kom äntligen vinden! Jag planade för fullt och fick flera helt okej vågor, fortfarande inte några bjässar men kul hade jag! Mer och mer folk började dyka upp på vattnet när dom såg att jag planade. Det var faktiskt inte många ”locals” (göteborgare är locals hela vägen ner till varberg) alls i vattnet. Såg ingen jag kände från vare sig Göteborg eller Varberg. På vattnet var vi kanske sex vindsurfare och en kitare. Jag kände igen två personer på vattnet, Ola Helenius och Jesper Blomberg. Jag tror inte jag var den enda som hade roligt på vattnet i fredags trots att förhållandena inte var de bästa. Efter att ha seglat säkert fyra timmar i Åsa kan jag konstatera att det någon britt sa i en surftidning stämmer: det finns alltid en våg som gör dagen! Så var fallet även i fredags då jag fångade dagens våg som var nästan lika hög som jag, det var lycka på hög nivå! Hoppas jag kan besöka Åsa lite oftare nu i framtiden, det är ju trots allt närmare än Varberg.

Idag (onsdag) körde jag och pappa ner rätt sent till Fiskebäck. Riggade upp så fort som möjligt eftersom det skulle bli mörkt efter nån timme. Kom ut på vattnet, med mina mått, snabbt. Direkt på vattnet fick jag bra fart och tänkte ladda på en vulcan med målet att bli våt snabbt så man slipper oroa sig. Då händer det oväntade, jag sätter den! Inte för att det var den första jag satt i mitt liv, jag har satt flera innan. Men just i år har jag inte kört mycket freestyle så det kom lite som en blixt från en klar himmel att sätta just den första. Att sätta nått utan att kämpa för det, går det?! Sen satt nästa också. Helt sjukt 2/2. Sen rasade min fina statistik ett tag, men efter lite kämpande satt en åt det dåliga hållet. Gött! Åt det bra hållet satt vulkanerna som ett rinnande vatten på slutet. Dags för spock nu kanske? Det var väldigt roligt med så mycket folk på vattnet idag. Det är därför fiskebäck är kung! Det är många på vattnet och alla laddar feta freestyle trick hela tiden. Man blir peppad själv. Sen var det skön miljö, fin solnedgång medan man planar omkring med 4,5:an är inte fel. Ångrar verkligen inte att jag valde att ta ett kvällspass vindsurfing istället för att träna brasiliansk jiu jitsu idag!

Hang loose

/S-700

Kommentera

