Dalen i onsdags

Hallå gott folk!

Här kommer en uppdatering om onsdagens surf i Dalen och kvällssurfet i Apel.

Dalen: Rons folkabuss lämnade Apelviken ca. klockan 8. Vi på vägen hämtade vi upp Rask och åkte sen mot det mytomspunna spottet: Dalen. Har aldrig seglat där innan och blev rätt förvånad när vi kom fram hur mycket man behövde höjda för att nå spottet. Trots att Rask och Ron riggade större segel gick jag på magkänsla och tog 3,7. Jag kom ut först på vattnet (!) och började höjdningen. Hade helt okej tryck i grejjorna i början men efter kanske en timme hade jag lite halvtaskigt drag och planade mer sällan än dom andra på vattnet. Vågorna var inte jättestora direkt, kanske gubbhögt som mest om man prickade in ett bra set. Min vågridning gick helt okej. Tyvärr hade jag så dålig fart att mina vågor blev stulna ibland, men när jag väl hade en våg gick det rätt bra. Det är så gött att man vågrider på styrbord i Dalen! Efter att jag hade ätit så började saker gå lite sämre. Det började med att jag ramlade på torra land med grejjorna i handen för att jag trampade snett på en sten. Sen när jag kom ut i vattnet vände strömmen hela tiden min bräda och jag halkade och ramla på botten. Några utbrott senare kom jag i alla fall ut😉 Sen kom nästa incident. Jag red en våg och såg en av dom stora stenarna i sista sekunden, så jag tvärgippade direkt. När jag hade flippat seglet kom såklart en vindby och kastade iväg mig rakt på stenen! Landade i split och är troligen idag en lite vigare människa. Några repor  efter detta ramlade jag i en bottensväng och knäckte masten! Efter det fick jag gå dom 15 minutrarna till bilen med segel och mast och precis när jag börjat rigga upp 4,2 kom Rask och co. tillbaka så det var bara att vända igen och ta en 30 minuters promenad för att hämta brädan.

Direkt när vi kom tillbaks till Varberg körde vi Apelviken. Jag riggade 4,5, vilket dom andra såklart inte trodde skulle fungera. Som tur var ökade vinden när jag kom ut och 4,5 blev till och med lite överriggat ett tag. Åkningen nu var katastofal. Hade absolut inget flyt alls. Kände mig tung i kroppen och osmidig. Ramlade av riktigt patetiska saker. Detta passet var riktigt tungt. Hatar när man verkligen surfar som en nybörjare. Vet inte om det hade att göra med att jag nyss kört babord hopp och nu körde styrbord eller om det var för att jag var så trött. Jag bestämde mig för att det i alla fall skulle gå lite bättre innan jag gick upp – och det gjorde det till slut. Fick till några hyffsade vågridningar i alla fall. Loopar ville jag inte göra så många med tanke på det dåliga flytet, gjorde dock några försök. Framåtlooparna gick sådär och bakåten jag gjorde var gôrkass.

Kommer en uppdatering om fredagens och lördagen surf i kväll!

/Eric

Kommentera

