Gotland!

Hallå hallå!

Har vart lite dåligt med uppdateringar, skyller det på både dåligt internet och lathet.
Är just nu i Gotland och tänkte uppdatera er om hur de två dagarna vi haft här har vart.
Börjar med igår (Måndag).
Vi hade åkt en del av vägen från visby redan på natten, så vi kom fram någon gång mellan 10 och 12 på förmiddagen. Där träffade vi Per Munters, pappas barndomsvän och även halvlocal på Gotland! Rivet var rätt platt när vi kom dit men höll på att bygga upp. Per sa att det skulle vara bättre vågor i Hagen, så vi drog dit i stället. I Hagen var det rätt lugnt med folk. Jag riggade upp 4,2 och körde som vanligt 74l brädan. Trodde först det skulle bli lite svårplanat eftersom det såg lite segt ut för dom som körde 5,0. Hur som helst var det inga problem alls.
Första passet på vattnet körde jag mest framåtloopar på dyningarna som höll på att bygga vågor. Gick bättre och bättre och till slut satte jag i alla fall två framåtloopar (i vattenstart)!
Har nött dom mycket nu på sista tiden så det var gôtt att sätta ett par! Senast var i våras. Nu började vågerna komma in och jag fick mycket skön vågridning. Vågorna var inte
särskillt stora, men var cleana. Brännde även på en överroterad framåt där jag slog masten rakt i benet på nån vänster. Hur som helst var det var bara mellan fyra till fem pers på vattnet i början! Sedan gick några upp och nån gick i men tror aldrig det var mer än fem i vattnet samtidigt. Att inte behöva kriga om vågerna är riktigt gött! Att dessutom ha strålande sol i Gotlands klara vatten är helt grymt ihop med 4,2 och bra vinkel! Vågridningen flöt på och jag träffa ingen av de onda stenarna… än. Efter att ha kört ett tag bara jag och Ted gick vi in och åt mat. Jag passade även på att ta en powernap, som tyvärr inte gav mig särskillt mycket power.
Efter att ha seglat ett tag erbjöd sig pappa att filma lite. Gött tänkte jag, kanske får jag med
lite schysst vågridning framför linsen. Så blev det inte. Såklart… Det blev som vanligt, hade totalt oflyt med setten, kom inte in med setten en enda gång! Iskan var helt enorm. Också ett vanligt fenomen om jag blir filmad. När jag var påväg ut mötte jag såklart alla setten. Försökte göra bakåt på en brant våg men rotationen existerade inte ens en gång. Blev ett ryggplaski stället. Aldrig fel! Försökte göra en framåt, den sket sig den med. Till slut fick jag offra all höjd för att göra en helt tvärkass vågridning bland stenarna.
Bländad som man var på vägen in var det rena rötan att man inte körde på nån. Bländningen var också anledningen varför man inte såg vilka sett som var bra förrens det var för sent. Besviken på min senaste repa ger jag mig ut, på fruktansvärt dåligt humör, för att kaaanske få en ynka bra våg. Just när jag har fått upp planingen smäller det till och jag gör mitt snyggaste move för dagen. Kastfall!! Går direkt in och försöker lugna ner mig. Inser till min förskräckelse att jag har skapat en fensallad.
Efter jag hade lugnat ner mig åkte jag, Ted och Per ut till det yttre brytet. Och ooooj vad bra det var jämfört med shorebreaket! Här var vågerna mycket lättare att pricka in och var dessutom större. Trots att jag var totalt slut i kroppen efter all surfing var det här jag fick den bästa vågridningen. Som grädde på moset hade pappa även tagit en del bilder från vår kvällssession med Pers kamera!
Bilder kommer!

Ps. skrev detta inlägg på Gotland men hade inget internet att ladda upp med…

/Eric S-700

Kommentera

