Igår, Hanstholm

Igår vid lunch någon gång kom vi fram till Hanstholm. Førhållanderna var perfekta, sideshore och mycket, men inte før mycket vind. Kørde 4,2 och min 73l RRD Twin. Nær vi høll på att rigga upp kom också Henrik från Westwind syd i Hvide Sande! En skum sak med Hanstholm var att næstan all sand var borta, så man fick gå ut på kalksten. Næstan lika illa som Pozo… Van vid Pozos varma vatten som jag var så tyckte jag det var iskallt før føtterna i Hanstholm. Men det brydde man sig inte alls om, før ute var det helt magiskt! Perfekt vinkel, rak sideshore och turkost vatten. Stora vågor med bra kraft i. Sen kunde man som vanligt gippa/slå utanfør førsta revet dær det var lite lugnare. Sen var det bara att ta en go våg långt ut, sløra av och rida den huuur långt som helst. Fick sækert 10 bottensvængar på vissa vågor! Har aldrig seglat i så skøna førhållanden. Tror Pozo gjorde att detta kændes så lætt æven om vågorna ær større i Hanstholm. Igår satsade jag fullt ut på vågridningen eftersom jag kanske aldrig får så hær bra førhållanden på år och dar. Gjorde bara två loopførsøk; en høøg øverroterad bakåtloop och en killerframåtloop som jag fega ur millisekunden innan jag landa før att inte bryta føtterna😉
Gick sedan upp efter att fått oændligt många oændliga vågor før att vila. Åt lite mat och vilade lite. Hade vrickat en tå i ett slag så jag ville vila den lite. Sen nær jag gick ut før andra gången gick det inte så bra. Førsøkte gå ut, men vinden hade mojnat så jag blev feting spolad. Kom inte ut alls, var helt fast i vågbrytet. Gick in och gjorde en kort walk of shame och gjorde ett andra førsøk. Førsøkte sløra før att få fart utan någon framgång. Guppade hela vægen ut dær jag slog. På væg in hade jag fått lite højd så jag tænkte att jag i alla fall skulle kunna vågrida lite. Klart att det inte kom några bra vågor nu! Førsøkte rida en kass våg som bestod av rætt mycket vitvatten, men røk direkt i førsta bottensvængen. Gick sedan in eftersom det fortsatte mojna. Den bæsta surfdagen i mitt liv avslutades med två kassa repor. Den sista blev jag filmad också, synd att man inte fick till vågridningen i just den nær jag nyss hade kænnt mig som en kung i alla andra. Just nu ær vi i Hvide Sande, skriver om dagens surf senare, eller i morgon om vi har internettillång.
Ha det bra så længe!

/Eric S-700

Kommentera

