Freestyle och wavepremiär!

Tänkte slå två flugor i en smäll och uppdatera båda mina premiärer på samma inlägg…

Freestyle premiär:
Förra måndagen hade jag en kort dag i skolan. Det blåste bra och jag tänkte det var ett perfekt tillfälle att inviga surfsäsongen (och mina nya takräcken). Så beger mig till mitt lokala spot, som sorgligt nog kallas ”Beerlanda” av vissa människor. Björlanda alltså. Påväg ner till surfet får jag en tvångstanke som säger att jag borde stanna och kolla om fenan är med. Äääääh saker jag tror jag glömt är alltid med så jag fortsätter köra. När jag kommer ner till Björlanda blåser det riktigt bra och 4,5:an är given! Till min förskräckelse har jag glömt fenan… När jag åkt hem igen och hämtat den och kommer ut på vattnet känner jag direkt att det var värt att åka ut att surfa idag! 4,5 och 100l funkade perfekt! Fast jag hade minst segel på vattnet hade jag högst fart. Trots att det var kallt t.om. med handskar gick vulkanerna rätt bra! Jag surfade i kanske två timmar och sen dog vinden och jag körde hem.

Wave premiär: I förrgår (onsdag) gjorde jag wave premiär. Jag hade studiedag så Apelviken var det självklara valet. Som den äkta Apelviken-local jag är fanns inte Lejet på världskartan😉 Hur som helst, jag kom ner tidigt och fick vänta i kanske en och en halv timme på vinden. Jag hade riggat 4.5 på måfå när det var vindstilla och när vinden kom var det perfekt!! Riktigt gôtt surf med 4,5 som möjligen är mitt favoritsegel. Brädan var som vanligt RRD wave twin 74l. Jag gjorde endast två framåtförsök. Tog en lugn start på wavesäsongen. Tappar lätt suget när det är kallt, ifall fokus ligger på att ladda istället för att ha kul. Framåt eftermiddagen ökade vinden och jag fick SOM VANLIGT köra överriggat 3,7. Detta börjar bli standard när det kommer vind i Sverige. Alltid överriggad 3,7. Jag funderar på att göra en copy/paste text till sånna här dagar som lyder:

Idag körde jag 4,5. Det var roligt. Sedan ökade det och jag fick byta till 3,7. Var överriggad, blev hungrig, blev sur och åkte hem

Hur som helst var det skönt att få komma ut i vågorna igen🙂

Ska försöka skriva lite oftare här nu när det börjar bli varmare och blåsigare!

/Eric S-700

Kommentera

